رستوران نائب

بیش از 140 سال تجربه

5 ستاره از 2 رأی
درباره / معرفی
بی شک و تردید اولین چلو کبابی که به صورت مدرن و رسمی در ایران حدود 140 سال پیش و در گیر و دار نهضت مشروطه ایران در قالب بازار تهران راسته طلا فروشان شروع به کار کرد چلو کبابی نایب بود. مرحوم حاج علی نایب به سال 1254 ه.ش مصادف با سال 1875 میلادی آغازگر خلاقیتی بود که تا ان زمان دیگران جسارت بسط آن را نیافته بودند. اعتماد السلطنه در یادداشتهای خود به سال 1292 ه.ق از دکانی که در بازار تهران باز شده و مثل فرنگی ها میز و صندلی دارد یاد می کند که بلاشک همین چلو کباب نایب است.

اگر سال 1292 ه.ق را مبدا قرار دهیم اکنون که سال1433 ه.ق است حدود 140 سال از تاسیس و گشایش نخستین چلو کبابی در تهران می گذرد.

اصولا شهرت مرحوم نایب به دلیل خصلت جوانمردی و گذشت و سخاوتش در ارتباط با مشتریانش و اعتماد عمومی بود و اعتقاد داشت که (برکت در رضایت مردم است نه در پول مردم).

رسم بر این بود که برنج داغ و کره در حال ذوب روی هرم چلو را می آوردند و کباب پز ده ها سیخ کباب به دست کنار میز مشتری می آمد و یک سیخ، دو سیخ کباب تقدیم می کرد و باز همینطور در محوطه چلو کبابی می چرخید و تا زمانی که چلو در ظرف باقی و برقرار بود و تمام نشده بود مجددا به سر وقت مشتری می آمد و سیخ کباب را با دست روی چلو خالی می کرد و این بلند نظری و بی اعتنایی به اینکه مشتری یک سیخ کباب یا دو سیخ کباب یا بیشتر بخورد خصلت و خصیصه آقا منشی ایرانی مرحوم نایب را نشان می داد.
خلاصه ادامه
شبکه‌های اجتماعی
راه‌های ارتباطی
error: Alert: Content is protected !!